Amikor a vezető a gyenge láncszem...

2025.01.28

Vezetői inkompetencia

Képzeld el a következő helyzetet: Egy ambiciózus, tehetséges csapat összegyűlik egy fontos megbeszélésre. Mindenki tele van ötletekkel, energiával és lelkesedéssel. Aztán belép a vezető, és pillanatok alatt sikerül tönkretennie mindent. Ismerős? Sajnos túl gyakran előfordul, hogy épp a vezető bizonyul a csapat leggyengébb láncszemének. Ez a jelenség nem csak frusztráló, de veszélyes is lehet a vállalat jövőjére nézve.

A vezetői inkompetencia jelei

Mik azok a figyelmeztető jelek, amik arra utalnak, hogy a főnök valójában a csapat hátrahúzója?

  • Képtelen világos irányt mutatni vagy döntéseket hozni.
  • Állandóan mikromenedzsel, nem bízik a beosztottakban.
  • Nem kommunikál hatékonyan, információkat tart vissza.
  • Kerüli a felelősségvállalást, másokat hibáztat.
  • Nem motivál, sőt demotiválja a csapatot.
  • Szakmailag nem naprakész, lemarad a fejlődésben.

Ha ezek közül több is ismerős, akkor bizony baj van a vezetéssel.

A következmények

Mi történik, ha a vezető valóban a leggyengébb láncszem? A következmények súlyosak lehetnek:

  • Csökkenő produktivitás és hatékonyság.
  • Alacsony morál és motiváció a csapatban.
  • Növekvő fluktuáció, tehetségek elvesztése.
  • Innovációs képesség csökkenése.
  • Romló üzleti eredmények.

Végső soron az egész vállalat jövője kerülhet veszélybe egy inkompetens vezető miatt.

Hogyan adjunk visszajelzést?

A gyenge vezetőnek való visszajelzés adása kihívást jelentő, de fontos feladat lehet. 

Felkészülés

Mielőtt beszélnénk a főnökünkkel, alaposan készüljünk fel. Gyűjtsünk konkrét példákat a problémás viselkedésre és azok hatásaira. Fogalmazzuk meg világosan, hogy mit szeretnénk elmondani, és válasszuk ki a megfelelő visszajelzési módszert.

A megfelelő megközelítés

  • Használjunk "én" állításokat, például "Úgy érzem..." vagy "Azt gondolom...". Ez segít csökkenteni a védekező magatartást.
  • Fókuszáljunk a viselkedésre, ne a személyiségre.
  • Legyünk empatikusak és megértőek a főnökünk helyzetével kapcsolatban.
  • Beszéljünk együttműködő hangnemben, mintha közösen próbálnánk megoldani egy problémát.


A változás első lépése az, ha felismerjük és kimondjuk, hogy van mit javítani. 

Mit tehetünk?

Könnyű lenne azt mondani, hogy dobjuk ki az alkalmatlan vezetőt és keressünk jobbat. De mi van, ha ez nem opció? Vagy ha a vezető egyébként értékes tagja a szervezetnek, csak épp a vezetői készségei hiányosak? Itt jön képbe a vezetőfejlesztés fontossága. Ahelyett, hogy lemondanánk a helyzetről, fektessünk be a vezetők képzésébe és fejlesztésébe! Néhány kulcsfontosságú terület:

  • Vezetői készségek fejlesztése (kommunikáció, döntéshozatal, delegálás).
  • Érzelmi intelligencia növelése.
  • Coaching és mentoring programok.
  • Folyamatos visszajelzés és értékelés.

A vezetőfejlesztés nem egyszeri esemény, hanem folyamatos utazás. De megéri az erőfeszítést, hiszen egy jó vezető megsokszorozhatja csapata teljesítményét. Végső soron mindannyiunk érdeke, hogy kompetens, inspiráló vezetők álljanak a csapatok élén. 

Te mit gondolsz? Volt már tapasztalatod gyenge vezetővel? Hogyan kezelted a helyzetet?